بررسی_ورق_نورد_سرد

بررسی تفاوت های ورق فولادی نورد گرم و نورد سرد

ورق های فولادی جزو محصولات مهم و پر فروش در بازار آهن آلات و مصالح میباشند. این مقاطع فولادی که کاربردهای فراوانی داشته و به عنوان مواد پایه بسیار از محصولات فولادی مورداستفاده قرار میگیرند، با توجه به کاربرد و میزان مقاومتی که مورد نیاز است، در انواع گوناگونی ساخته میشوند.

از جمله معیار های اصلی برای دسته بندی ورق های فولادی، بحث نحوه ساخت آنها میباشد. دلیل این امر، واکنش هایی است که در زمان ساخت در ترکیبات ورق روی داده و موجب تغییر در میزان مقاومت، توان خمکاری و سایر موارد میشود. در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی به بررسی تفاوت های ورق فولادی نورد گرم و نورد سرد بپردازیم.

نورد به چه معنا است؟

نورد یکی از مهم ترین روش های شکل دهی است که در این روش تغییر شکل بدین صورت انجام می گیرد که شمش مورد نظر پس از گذشتن از بین غلطک هایی که در جهت عکس یکدیگر حرکت می کنند به شکل مطلوب تبدیل خواهد شد. در این روش برخلاف روش های دیگر از حجم شمش یا فلز مورد نظر کاسته نمیشود.

اگر فلز یا شمش عبور داده شده از بین دو غلطک گرم شده باشد به طوری که داراي دماي حدود ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد باشد، این نورد را نورد گرم می نامند. گرم کردن باعث نرم شدن فلز و در نتیجه کاهش نیروي لازم براي نورد می شود. درصورتی که تغییر ضخامت یا سطح مقطع فلز پس از نورد کم باشد، دیگر نیازي به گرم کردن نیست و البته نورد گرم نمی تواند براي چنین ورقی ابعاد دقیق و سطحی صاف و بدون موج بدهد. به صورت کلی زمانی که شمش یا فلز از کالیبر عبور داده می شوند شکل و اندازه کالیبر را به خود میگیرد. پس از عبور فلز از چندین کالیبر، پروفیل مورد نظر بدست می آید به عبارت دیگر شمش به محصول نورد تبدیل خواهد شد.

ورق_نورد_گرم

ورق نورد گرم چیست؟

ورق های نورد گرم در دمای بالا (بیش از ۱۷۰۰ درجه فارنهایت) نورد می شوند که این دما از دمای تبلور مجدد اکثر ورقها بیشتر است. این کار باعث می شود تا ورق بهتر شکل دهی شوند و کارپذیری وکارایی بهتری داشته باشند. ورق های نورد گرم در یک محوطه محصولات جمع آوری می شوند.

کاربرد ورق نورد گرم شده

ورق در نورد گرم در حین سرد شدن به آرامی منقبض می شود. از آنجایی که محصولات فولادی در نورد گرم پس از فرآیند سرد می شوند، در تنظیم کردن ابعاد نهایی قطعه کنترل کمتری وجود دارد و قطعات و محصولات برای مصارف دقیق مناسب نیستند. فولاد نورد گرم که با نام ورق سیاه نیز شناخته میشود، معمولا در مواردی مانند ریل راه آهن، پروژه های ساختمانی و غیره قابل استفاده است. همچنین محصولاتی مانند انواع پروفیل صنعتی، از جمله محصولاتی هستند که با استفاده از ورق نورد گرم تولید میشوند.

مراحل تولید ورق نورد گرم

  1. نورد گرم با یک بیلیت مستطیلی بزرگ آغاز میشود.
  2. بیلت گرم میشود و برای تبدیل به یک رول بزرگ به عملیات پیش تولید فرستاده میشود.
  3. قطعه در دمای بالا نگه داری میشود و به خاطر این حرارت بالا ورق درخشان و سفید می شود.
  4. ورق از تعدادی غلتک فشاری میگذرد تا به سایز و ابعاد نهایی مد نظر برسد.
  5. ورق های فولادی به صورت رول جمع آوری میشود و تا زمان سرد شدن و تبدیل شدن به شکل ها و میله های و شمش های مختلف رها میشود و سپس بریده میشود.
  6. در گام آخر تمامی قطعات و شمش های بریده شده بسته بندی میشود.

ویژگی های ورق نورد گرم

اگر اندازه دقیق اهمیت داشته باشد با استفاده از سنگ زنی، شن شویی و اسید شویی می توان فلس دار بودن سطح را برطرف کرد. پس از رفع فلس سطح، انواع برس و پرداخت بر روی فولاد قابل اعمال است. فولاد آماده شده سطح بهتری برای رنگ یا سایر پوشش ها دارد. از ویژگیهای دیگر و مورد توجه ورق های نورد گرم به موارد زیر نیز میتوان اشاره کرد.

  • سطح فلس دار، به علت سردشدن از دماهای بالا
  • لبه های منحنی در محصولات میله ای و صفحه ای
  • انحراف کم بع علت سرد شدن تبدیل شکل مستطیلی به ذوزنقه
  • ارزان تر بودن نسبت به فولاد نورد سرد
  • نیاز به پردازش کمتر
  • خنک شدن در دمای اتاق
  • عاری بودن از هر گونه فشار داخلی و سخت کاری
  • ایده آل بودن برای ابعاد غیردقیق

ورق نورد سرد چیست؟

ورق نورد سرد در واقع همان ورق نورد گرم است که برخی عملیات های اضافی روی آن انجام شده است. برای دستیابی به ورق نورد سرد، ورق نورد گرم خنک شده را با غلطک های اضافی باید شکل داد تا به ورقه ها را ابعاد دقیقتر و کیفیت سطحی بهتر رساند. از ورق نورد سرد در تولید محصولاتی مانند لوله سبک و انواع پروفیل مبلی استفاده میشود.

شکل دهی ورق با غلطک به چه صورت است؟

منظور از شکل دهی با غلطک، مجموعه ای از عملیات های تراشکاری، سنگ زنی و پولیش میباشد که هر کدام از آن ها ورق نورد گرم موجود را برای رسیدن به محصول بهتر اصلاح میکند. اصطلاح “نورد سرد” فقط برای ورق ها استفاده می شود که بین غلطک های فشاری قرار می گیرند. سایر شکل ها مانند لوله ها و میله ها کشیده می شوند و از غلطک استفاده نمی شود .

ویژگی های ورق نورد سرد

با توجه به این مسئله که چه چیزی می خواهیم بسازیم، انواع مختلف مواد فواید و مضرات خاص خود را دارند. برای پروژه های منحصر به فرد و محصولات تکی، سازه های فولادی پیش ساخته به عنوان ساختمان هر طرح قابل تصوری قابل استفاده هستند. از ویژگیهای مورد توجه ورق نورد گرم به موارد زیر میتوان اشاره کرد.

  • سطوح با پرداخت نهایی بهتر و تلورانس دقیقتر
  • سطوح صاف با حس روغنی بودن سطح حین لمس
  • میله ها دارای زوایای قائمه و لبه ها وگوشه های دقیق
  • یکنواختی و صافی بهتر
  • آسانتر و بهتر برای حمل و نقل
  • زیبایی ظاهری نسبت به نورد گرم
  • قیمت بالاتر به علت انجام عملیات بیشتر روی آن
  • ایجاد تنش های داخلی در قطعه
  • انحراف بیشتر نسبت به نورد گرم به علت سنگ زنی و برش و…

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

mobile-navخانهmobile-navدرباره ماmobile-navتماس با ماmobile-navواتس آپ