انواع_لوله_گازی

بررسی انواع لوله گاز و کاربرد آنها در صنعت

لوله های گاز صنعتی از لحاظ جنس از متریال های گوناگون تولید می شوند. کاربرد لوله گازی بسیار زیاد است. از این رو در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال از لوله های گاز صنعتی در پالایشگاه های نفتی و کارخانه های پتروشیمی و کارخانه های کوچک و بزرگ استفاده می شود. لوله گازی، از لحاظ گوناگون از نظر جنس ابعاد و مشخصات مکانیکی و شیمیایی با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. از این رو زمانی که با مبحث لوله گاز صنعتی آشنا شوید مدل های مختلف آن را می شناسید.

لوله گازی چیست؟

لوله گاز صنعتی از جنس فولاد کربن تولید می‌ شود. اینگونه از محصولات با استفاده از ورق سیاه شکل داده می شوند و به صورت درزدار برای انتقال گاز تاسیسات مربوط به پالایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های گاز صنعتی برای انتقال گاز به بیرون از پالایشگاه ها استفاده می شوند. کاربرد لوله گازی در انتقال گاز مربوط به پالایشگاه بسیار زیاد و مشهود است. در حقیقت لوله های صنعتی با استفاده از ورق های فولادی به یکدیگر جوش داده تولید می شوند. این لوله ها در اندازه های متفاوتی به مرحله تولید رسیده اند. لذا اندازه لوله های صنعتی با یکدیگر کامل متغیر است.

لوله های گاز صنعتی ضخامت بسیار بالایی نسبت به سایر لوله های دیگر دارند. از این لوله ها برای انتقال نفت و گاز در مسافت های طولانی استفاده می شود. این محصولات با استفاده از استاندارد های خاص تولید می‌ شوند لذا جدول استاندارد دارند.

انواع لوله های گازی

لوله های گاز بر اساس المان ها و پارامتر های مختلفی به دسته های گوناگون تقسیم بندی می شوند‌. این محصولات بر اساس جنس و کاربردشان انواع مختلفی دارند.‌ یکی از انواع لوله گازی، لوله صنعتی یا لوله آلیاژی است. این محصول در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد. علاوه بر این در صنایع شیمیایی و صنایع برق مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله صنعتی گالوانیزه یکی دیگر از مدل های مختلف لوله گاز است. این محصول در برابر زنگ زدگی و اسید بسیار مقاوم است و در رنگ‌ های تیره و خاکستری تولید می‌ شود. لوله صنعتی گالوانیزه در دو وزن سبک و متوسط تولید شده است. لوله صنعتی بدون درز نیز یکی دیگر از مدل های لوله گاز است که در صنعت نفت گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که مشاهده کردید انواع لوله های گازی بسیار است. لذا بر اساس محل استفاده به دو دسته لوله گاز روکار و توکار تقسیم‌ بندی می‌ شوند.

کاربرد لوله گاز

همانطور که تا به اینجا مشاهده کردید در صنایع مختلف کاربرد لوله گازی بسیار است. از این محصولات برای انتقال گاز در صنایع متفاوت استفاده می شود. این گونه از محصولات در کارخانه ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت به علت ضخامت لوله های فولادی از آنها برای انتقال نفت و گاز هم استفاده می شود.

این لوله ها کاربرد های صنعتی دارند و برای ساخت سازه های صنعتی و تجهیزات ایمنی راه ها و ساخت خرپاها و همچنین ساخت پل های فلزی هم استفاده می شود. از جمله کاربرد های لوله درز مستقیم تست گاز در ساختمان ها می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که از آن هم برای ساخت ساپورت قالب های بتنی و ستون استفاده می‌ کنند. علاوه بر این ها این محصولات کاربردهای بسیار زیادی دارند و در پروژه ساختمانی صنایع پتروشیمی و برای انتقال سیالات و همچنین در کارخانه ها استفاده می شوند.

از جمله مهمترین صنایعی که از لوله های گازی استفاده می کنند پالایشگاه‌ های گازی و صنایع پتروشیمی هستند. این محصولات برای لوله کشی انواع سازه ها و ساختمان های صنعتی، تجاری و اداری استفاده می شوند. علاوه بر این در نیروگاه های تولید الکتریسیته و در سوله های صنعتی بزرگ و کوچک و همچنین برای ساخت و طراحی سیستم های هوای فشرده مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر کاربرد لوله گازی می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که از آن ها برای ساخت سوله ها هم استفاده می شوند. در واقع مهمترین کاربرد لوله گازی برای انتقال سیالات مانند نفت و گاز است. این محصولات همانطور که مشاهده کردید علاوه بر انتقال سیالات در صنایع مختلف برای پروژه های ساختمانی هم استفاده می شوند.

معایب و مشکلات لوله های گازی

لوله های گاز با استفاده از استاندارد های متفاوتی تولید می شوند. این گونه از محصولات کیفیت و ضخامت مناسبی دارند‌. اما در برخی از مواقع اشکالاتی که در فرایند اتصال و یا پس از اتصال به وجود می‌ آید دردسر هایی را با خود در پی دارد. این مشکلات می ‌تواند منجر به نشت گاز و زنگ زدگی لوله ها و از بین رفتن دریچه های خاموش و اتصال اشتباه لوله گذاری ها و همچنین آسیب زدن لوله در هنگام اتصال شوند.

در واقع برای اتصال لوله های گاز در ابتدا باید از محصولات با کیفیت بالا استفاده کرد و عوامل مختلفی را مدنظر قرار داد. علاوه بر این از اتصالات مربوط به آن باید به طور درست استفاده کرد. در برخی از مواقع کیفیت نامطلوب لوله ها منجر به آسیب دیدن آنها در هنگام اتصال می شود. لذا برای نصب لوله های گاز ابتدا باید از کیفیت درجه یک اطلاع حاصل کرد. دردسر هایی که مربوط به نصب لوله گازی هستند را در این مقاله ارائه دادیم.

مزایا لوله های گازی

استفاده از لوله های گازی مزایای فوق العاده زیادی دارد. یکی از مهمترین مزیت استفاده از لوله های گازی این است که این محصولات در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند. علاوه بر این، این گونه از محصولات فرایند گاز رسانی را تسهیل می‌ کنند. همچنین کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. از جمله مزایای استفاده از لوله‌ های گاز می توانیم به بارگذاری و نصب آسان اشاره کنیم.

لوله های پلی اتیلن یکی از انواع لوله های گازی هستند که به آسانی بارگذاری و نصب می شوند. این لوله ها استحکام مطلوبی دارند. انعطاف پذیری بالا یکی از مشخصات و مزیت های لوله های گازی است. این محصولات انعطاف پذیری بالایی در برابر خمکاری دارند. همچنین طول عمر بالا یکی دیگر از مهم ترین مزایای لوله های گازی پلی اتیلنی به حساب می آید. این استحکام بالا و طول عمر زیاد لوله های گازی منجر می شود تا هزینه ‌ها کاهش یابد. در واقع این لوله ها به صرفه ترین گزینه برای گاز رسانی هستند.

اتصالات لوله گاز

برای نصب لوله های گازی از اتصالات مخصوص استفاده می کنند. این اتصالات شامل تجهیزات خاصی هستند که باید برای نصب و بارگذاری لوله های گازی حتماً مورد استفاده قرار بگیرند. نقش اتصالات لوله گازی برای متصل کردن لوله ها به یکدیگر است. اینگونه از محصولات همانطور که از نامشان مشخص است برای اتصال لوله های گاز به بهترین شکل مورد استفاده قرار می گیرند.

رایج ترین اتصالات لوله های گازی شامل زانویی به اضافه درپوش با قطر های مختلف و انواع سه راهی است. از این اتصالات می توانیم به زانوی با زاویه ۱۸۰ درجه زانویی با زاویه ۹۰ درجه و زاویه ۴۵ درجه به اضافه سه راهی هم سایز و سه راهی کاهش دهنده انواع درپوش تبدیل برای کاهنده های هم مرکز و کاهنده های غیر هم مرکز اشاره نماییم.

جنس و مشخصات لوله های گازی

لوله های گاز از جنس آلیاژ های متفاوتی به مرحله تولید می رسند. این گونه از محصولات علاوه بر این که از جنس فولاد تولید می شوند با استفاده از متریال های دیگر هم تولید می ‌شوند. لوله های گازی از لحاظ متریال های بکار رفته در تولید شان به چند دسته تقسیم بندی می شوند که شامل لوله های گاز فولادی و مسی و برنجی و لوله پلی اتیلن است.

لوله های گاز فولادی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر متریال های دیگر دارند. اما لوله هایی که از جنس پلی اتیلن تولید می شوند کاربرد لوله گازی بسیار است و در شبکه گاز رسانی شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های گاز صنعتی بر اساس کاربردی که دارند با استفاده از لایه پرایمر و گالوانیزه پوشش داده می‌ شوند. اینگونه از محصولات قابلیت خم کاری بالایی ندارند. لوله های گازی روکار برای انتقال انشعابات گاز در مسیر ساختمان های مسکونی هم استفاده می‌ شوند. اینگونه از محصولات جزو در دسترس ترین و رایج ترین لوله های گازی هستند که در اغلب خانه ها مشاهده می شوند.

در واقع لوله های گازی روکار را همه افراد می شناسند و با آن آشنا هستند. این لوله ها برای انتقال گاز استفاده می شوند، این گونه از محصولات انواع مختلفی دارند. بعضی از لوله های گاز مصرفی خانگی و بعضی دیگر مصرف صنعتی دارد. این محصولات از لحاظ جنس استاندارد روش تولید به چند دسته تقسیم بندی می شوند. هر کدام بر اساس کاربرد خاصی که دارند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله گاز api

برای انتقال گازهای طبیعی در ایران از خطوط لوله فولادی API X65 و API X70 که همان لوله گازی api میباشد، استفاده می شود. هدف استاندارد api که همان استاندارد موسسه نفت آمریکا است فراهم کردن پارامترهای استاندارد شده برای لوله های انتقال نفت و گاز می باشد. این استاندارد پارامترهای مرتبط با فولادهای پراستحکام، نظیر ترکیب شیمیایی، فرآیند ساخت، استحکام شکست، استحکام تسلیم، شرایط جوشکاری، نحوه انجام آزمون های مکانیکی و … را بیان می کند.

مزایا و کاربرد لوله api

  • به دلیل هزینه پایین در خطوط طولانی نفت و گاز و آب قابل استفاده است.
  • در مقابل به پیشرفت ترک در خطوط لوله مقاوم است.
  • قابلیت استفاده در سیستم های ترش را دارد.

لوله گازی سپنتا

یکی از پر فروش ترین لوله های گازی و جایگزین لوله های بدون درز، لوله گازی سپنتا است که در شاخه های ۶ متری و انواع معمولی و API یعنی روکار و توکار تولید و عرضه می شوند. لوله گازی سپنتا به جهت استحکام بالایی که دارند در پروژه های گازرسانی منازل مسکونی و داخل کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مقاومت بالا در برابر ترکیبات شیمیایی گاز از مزایای این لوله های گازی است. همچنین این لوله ها ایمنی و دوام بالایی در برابر آتش سوزی ساختمان ها، فشار و خوردگی از خود دارد.

موراد مصرف لوله گازی سپنتا

  • انتقال گاز شهری
  • انتقال گاز در ساختمان های مسکونی و تجاری
  • انتقال سیالات در نیروگاه ها و پالایشگاه ها
  • استفاده در سیستم های تحت فشار
  • سیالات تحت فشار هیدرولیکی و بادی

اطلاعاتی در مورد لوله های گازی توکار و روکار

لوله های گازی بر اساس موقعیتی که استفاده می‌ شوند به دو دسته لوله های گازی روکار و لوله های توکار تقسیم بندی می شوند. این گونه ار محصولات ویژگی‌ های منحصر به فردی دارند. لوله های توکار با استفاده از آلیاژ های منحصر به فرد و مرغوب تولید می‌ شوند‌. این گونه از محصولات بهترین گزینه برای انتقال گاز از مسیرهای دور هستند. البته از لوله های توکار برای انتقال گاز از شهری به شهر دیگر استفاده می شود. این گونه از محصولات در دل زمین قرار می‌ گیرند و همانطور که از نامشان مشخص است به صورت توکار نصب و بارگذاری می‌ شوند.

زمانی که لوله های توکار بارگذاری شدند تکنسین ها و متخصصانی که در این زمینه آموزش دیده اند آنها را بررسی می‌ کنند تا از استاندارد نصب آنها اطمینان حاصل کنند.

جدول استاندارد لوله های گازی

استاندارد ملی شماره 3360

استاندارد لوله 3360
  • طول لوله ها بر اساس استاندارد ملی ایران 3360
طول لوله ها بر اساس استاندارد ملی 3360

جدول مشخصات فنی لوله‌ی گازی فولادی بر اساس استاندارد DIN2441

مشخصات فنی لوله بر اساس استاندارد DIN2441

جدول مشخصات فنی لوله‌ی گازی فولادی بر اساس استاندارد DIN2440

مشخصات فنی لوله بر اساس استاندارد 2440

کارخانجات تولید کننده لوله گازی

کارخانه سپنتا

این شرکت با کیفیتی بسیار در زمینه تولید انواع لوله های گازی فولادی و گالوانیزه مطلوب از اولین تولید کننده های لوله های گازی در ایران است و در سه شهر تهران، اهواز و مرند مستقر هستند و ، را تولید می‌کنند.
محصولات این شرکت شامل موارد زیر است:

  • انواع لوله های گازی گالوانیزه‌ی سبک، سرد و سنگین
  • لوله‌ی شوفاژی
  • لوله‌ی گازی
  • لوله‌ی سیاه
  • لوله‌ی مبلی

کارخانه کچو

کارخانه‌ی کچو از سال 1372 در استان اصفهان راه اندازی شد و ظرفیت خط تولید آن، نزدیک به 500 هزار تُن در سال است.
محصولات این شرکت شامل موارد زیر است:

  • لوله‌های ساختمانی و صنعتی
  • انواع لوله های گازی داربستی
  • انواع لوله های گازی ویژه گازرسانی

کارخانه یاران

این مجموعه از سال 1377 در چهار دسته ی متفاوت شروع به تولید کرده است که هر کدام از این لوله ها، کاربردهای مخصوص به خود را دارند.
محصولات این شرکت شامل موارد زیر است:

  • لوله‌های فولادی گاز شبکه
  • لوله‌های فولادی گاز خانگی

کارخانه سپاهان

شرکت سپاهان یکی از تولیدکنندگان حرفه ای لوله های گاز با سابقه چهل ساله است که محصولات خود را با سایزها و ابعاد گوناگونی برای استفاده در صنایع مختلفی مانند لوازم خانگی، اتومبیل، دوچرخه و موتورسیکلت روانه‌ی بازار می کند. بسیاری از کشورهای آفریقایی و اروپای از مشتریان این مجموعه‌ی هستند.

کارخانه تولید لوله ساوه

محصولات کارخانه ساوه از سایز ¼ تا 6 اینچ تولید و در بازار عرضه می شوند. در این کارخانه انواع لوله های گازی سیاه، لوله گالوانیزه گلخانه و کلاس های سبک و سنگین به روش E.R.W تولید می شوند. محصولات این شرکت علاوه بر تولید و عرضه در بازار داخلی به کشورهای خارجی نیز صادر می شود. همچنین این کارخانه، یکی از بزرگترین و مهمترین شرکت های داخلی در زمینه تولید انواع پروفیل میباشد.
محصولات شرکت تولید لوله و پروفیل ساوه شامل موارد زیر است:

  • انواع پروفیل های صنعتی، گالوانیزه و مبلی
  • لوله های فولادی گاز خانگی و آبرسانی
  • لوله های صنعتی و لوله های فولادی گاز شبکه

اطلاعاتی در مورد لوله گاز صنعتی

لوله های گاز صنعتی همگی در عرصه وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این لوله ها بر اساس کاربردی که دارند در قسمت‌ های معینی از صنایع استفاده می شوند . این محصولات در پروژه های صنعتی به دو صورت صنعتی روکار و توکار تولید می شوند. این محصولات در مدل های گوناگون تولید می شوند. در حقیقت طول شاخه ها در لوله ها بر اساس کاربرد لوله گازی و محل استفاده کاملاً متفاوت است.

بهتر است بدانید که لوله های توکار برای انتقال گاز برای مسافت طولانی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع لوله های گازی که در پروژه های صنعتی استفاده می شوند استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط مختلف دارند. در حقیقت به دلیل میزان استحکام مقاومتی که دارند شرایط استفاده از آنها کاملاً متفاوت است.

مشخصات لوله های گاز صنعتی

لوله های گاز صنعتی از جنس فولاد ساده کربنی تولید می شوند. این گونه از محصولات از طریق شکل دهی ورق سیاه به صورت درزدار به مرحله تولید می رسند. لوله های صنعتی بدون نیاز به تست خاصی برای مصرف صنعتی و ساختمانی استفاده می‌ شوند. این گونه از محصولات در ضخامت های گوناگونی به مرحله تولید می‌ رسند. اما ضخامت لوله صنعتی ۲ تا ۶ میلی متر متغیر است.

لوله های گازی در سایزهای یک دوم تا ۱۶ اینچ تولید می‌ شوند. از مشخصات لوله های صنعتی می‌ توانیم به این موضوع اشاره کنیم که این محصولات درزدار هستند و بدون درز تولید نمی شوند. علاوه بر این از جنس فولاد ساختمانی به مرحله تولید می رسند. همچنین توجه کنید که لوله های صنعتی به صورت گالوانیزه تولید نمی شود. این محصولات ضخامت های مناسبی دارند و با توجه به استاندارد های تعیین شده به مرحله تولید می رسند.

در مورد لوله های گاز صنعتی چه می دانید؟

از لوله های صنعتی برای انتقال آب استفاده نمی شوند. این گونه از محصولات برای انتقال گاز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از مشخصات لوله های گاز صنعتی می‌ توانیم به این موضوع اشاره کنیم که این محصولات تنوع بسیار بالایی دارند‌، زیرا از متریال های گوناگونی تولید می شوند. لوله های گازی با استفاده از استاندارد های تعیین شده به مرحله تولید رسیده اند و در سایز های یک دوم تا ۱۶ اینچ تولید می‌ شوند.

علاوه بر این قیمت مناسب یکی از مشخصات بسیار مهم لوله های گاز صنعتی است. این محصولات از جنس فولاد تولید می شوند و کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند.

نکاتی برای نصب لوله های گازی

برای نصب لوله های گازی چند نکته باید مد نظر قرار بگیرد. اگر افراد لوله های گازی را با رعایت نکات مهمی که ارائه می شود نصب کنند طول عمر این محصولات را افزایش می دهند. در واقع شخصی که نصب کننده لوله های فولادی گازی است باید آن را به بهترین شکل بارگذاری نماید. زیرا این موضوع تاثیرات فوق العاده زیادی بر روی افزایش طول عمر و ماندگاری لوله های گازی دارد. نصب لوله های گازی با استفاده از اتصالات بسیار راحت است و افرادی که این کار را انجام می دهند باید تجربه و مهارت بالایی در این زمینه داشته باشند. در غیر این صورت اگر لوله های گازی را به خوبی نصب نکنند منجر به نشت گاز می شود. لذا بهتر است افراد متخصص و با تجربه و ماهر اقدام به انجام این کار کنند.

نکاتی برای انتخاب بهترین لوله گازی

برای انتخاب لوله های گازی باید به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید. در واقع یکی از نکات مکانی است که می خواهید از لوله های گازی در آن استفاده کنید. همانطور که در قسمت فوق خاطرنشان کردیم لوله های گازی از جنس های گوناگون تولید می شوند. لذا بر اساس کاربرد لوله گازی و نوع استفاده یکی از جنس های مختلف آن انتخاب می شود. برای انتخاب لوله های گازی باید عوامل زیادی را مد نظر قرار دهید. یکی از آن بررسی فشار گاز داخلی است. از آنجایی که در پالایشگاه گاز فشار گاز بیشتر از شبکه های گاز رسانی شهری است باید این نکته را مد نظر قرار دهید که از لوله های فولادی و لوله های کربن استیل برای انتقال گاز پر فشار و از لوله های پلی اتیلن برای انتقال گاز کم فشار استفاده می کنند.

بهترین لوله گازی

لوله گازی درزدار یکی از انواع لوله های گازی است که از طریق خم کردن ورق فولادی تولید می شود. اینگونه از محصولات با استفاده از روش های جوشکاری مقاومتی و القایی تولید می‌ شوند. لوله گازی درزدار به دو دسته تقسیم بندی می شود. لوله گاز روکار نسبت به لوله های گازی توکار جنس آسیب پذیری دارند. این محصولات قیمت کمتری هم نسبت به لوله های توکار دارند اما توجه داشته باشید که از لوله گازی روکار برای انتقال گاز به مسافت های دور دست استفاده نمی شود. در حقیقت بهترین لوله های گاز را باید بر اساس مکان استفاده کاربرد لوله گازی و ویژگی‌ ها و مشخصات همچنین جنس و ابعاد بشناسید.

نکته مهمی که در انتخاب بهترین لوله گازی باید مد نظر قرار بگیرد؟

یکی از نکات بسیار مهمی که باید برای انتخاب لوله گازی مدنظر قرار دهید قطر و ضخامت لوله است. در واقع قطر لوله اهمیت بسیار بالایی دارد. در واقع ضخامت لوله ها در شبکه های گازرسانی شهری با لوله هایی که در پالایشگاه ها و کارخانجات مورد استفاده قرار می‌ گیرند کاملاً متفاوت است. در تاسیسات شبکه گاز رسانی شهری از لوله های گازی با یک قطر مشابه استفاده می‌ کنند. اما در پالایشگاه ها و کارخانجات این موضوع کاملاً متفاوت است. چرا که لوله های گازی مورد استفاده در این مکان ها قطر های بزرگتری دارند. لذا در ابتدا باید به این موضوع توجه کنید که لوله های گازی در چه مکان هایی قرار است استفاده شوند. زیرا این محصولات انواع مختلفی دارند و از لحاظ گوناگون با یکدیگر متفاوت هستند. لذا در مکان های مختلفی استفاده می شوند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

mobile-navخانهmobile-navدرباره ماmobile-navتماس با ماmobile-navواتس آپ