بررسی_ورق_آلیاژی

بررسی جامع ورق آلیاژی

آنچه امروزه بخش بزرگی از دنیای آهن آلات را به خود اختصاص می دهد، ورق آلیاژی می باشد که در واقع یک ترکیب شیمیایی اند که در آن عناصر دیگری برای ایجاد خواص جدید یا بهبود خواص یک عنصر به آن اضافه می شود. دلیل اصلی ایجاد آلیاژ افزایش مقاومت مکانیکی آن است. معمولا عناصری که برای ساخت آلیاژ اضافه می شوند عبارتند از آهن، سیلیکون، مس، منیزیم، منگنز و روی که در غلظت های ترکیبی که می توانند تا ۱۵ درصد وزن آلیاژ را تشکیل دهند.

این ورق های آلیاژی به اشکال گوناگون و با کاربردهای مختلف به بازار عرضه می شوند. در این مقاله با کاربردها و انواع این ورق های آلیاژی به طور جامع آشنا می شویم.

ورق آلیاژی چیست

به ترکیب دو یا چند فلز آلیاژ می گویند. البته کربن که غیرفلز است استثنا محسوب می شود و در آلیاژها استفاده گسترده دارد. آلیاژ معمولا از ترکیب کردن دو فلز یا یک فلز و عنصری دیگر حاصل می شوند. آلیاژها خاصیت فلزی دارند. خواص دیگری نیز که آلیاژها از خود نشان می دهند با خواصی که هر فلز به تنهایی نشان می دهد، متفاوت است. برای مثال آلیاژها نسبت به عناصر سازنده خود دارای مقاومت فیزیکی یا شیمیایی بالاتری هستند.

در واقع آلیاژها با ارائه خواص بهتر، هر یک کاربرد خاص خود را در زندگی انسان ایجاد کرده اند و جای فلزات را در این زمینه ها گرفته اند. از کاربرد آلیاژها ساخت ورق های آلیاژی است که در ادامه به انواع آن می پردازیم.

کاربردهای انواع ورق آلیاژی

برنج در انواع مختلفی در دسترس است که شامل آلیاژ ۲۶۰ (برنج کارتریج)، آلیاژ ۲۷۲ ( برنج زرد که از ۳۳ درصد روی تشکیل شده)، آلیاژ ۳۳۰، آلیاژ ۳۵۳ (برنج ساعت)، آلیاژ ۳۶۰ (برنج برش آزاد که رایج ترین نوع برنج است)، آلیاژ ۳۸۵ (برنز معماری) و آلیاژ ۴۶۴ یا برنج دریایی می شود. دیگر کاربردهای ورق آلیاژ برنج شامل موارد زیر می شود.

  1. اتصال دهنده ها
  2. اتصالات و لولاها
  3. پلاک های اسم و براکت ها
  4. آلات موسیقی
  5. قطعات لوازم خانگی
  6. وسایل لامپ
  7. قطعات مهمات

علاوه بر این هرکدام از انواع این ورق ها کاربرد خاص خود را دارند که در ادامه به آن می پردازیم:

کاربرد ورق st44

این ورقه ها به صورت کم کربن و با قابلیت چکش خواری بالا تولید می شوند. استفاده از آن ها در عرصه های عمرانی بسیار متداول است و به همین خاطر نیز در این زمینه مصارف عدیده ای دارند. استحکام و شکل پذیری هر یک از این محصولات سبب افزایش استقبال از آن ها شده است. استفاده از این سازه ها در ساخت و آماده سازی ریل های قطار، پل و دیواره های مخصوص آن، قطعات صنعتی و… متداول است و در این عرصه ها کاربردهای بی شماری دارند. هر یک از این ورق ها استحکام قابل توجهی داشته و به همین خاطر نیز مورد توجه صنعتگران قرار دارند.

کاربردهای A516

عناصر مضاعفی که در ساخت و آماده سازی این سازه ها به کار رفته اند، سبب افزایش کیفیت و کارایی این محصولات می شوند. سختی و تحمل فشار بالای این ورقه ها از مهمترین مشخصه های آن ها به شمار رفته و همواره کاربردهای آن ها را افزایش می دهد. به دلیل خاصیت تحمل بالای فشار این ورقه ها، از این اقلام در زمینه ساخت و آماده سازی انواع مخازن تحت فشار استفاده می کنند. استفاده از آن در زمینه ساختمان سازی نیز بسیار متداول می باشد. این ورقه ها را به نام ورقه های آتشخوار نیز می شناسند و از آنها برای ساخت لوله آتشخوار استفاده میگردد.

کاربرد ورق ST44

مقاومت بالای این محصولات در برابر پیچ و خم و سایر ویژگی های کیفی و کمی آن ها سبب برتری این محصول در برابر انواع ورق آلیاژی های موجود در بازار شده است. هر یک از مدل های آن ها در سر تا سر کشور ما پخش و توزیع شده و تکمیل کننده مصارف صنعتی گوناگون خواهند بود.

قابلیت جوشکاری و ماشین کاری بالای این ورقه ها استفاده از آن ها را در ساخت و آماده سازی بسیاری از کالاها میسر کرده است. استفاده از این سازه ها نیز در صنعت ساختمان سازی بسیار متداول است. اهمیت وجود آن ها در عرصه های مختلف صنعتی در سال های اخیر اثبات شده و این روزها میزان قابل توجهی از این ورقه ها تولید می شوند.

کاربرد ورق آجدار

از ورق های آجدار برای کف پوش کردن کامیون ها و کامیون وانت ها مورد استفاده قرار می گیرند و وجود آن ها در عرصه های صنعتی گوناگون الزامی است. در ساخت و آماده سازی لوازم صنعتی مورد استفاده در کارخانه های عرصه های غذایی بسیار متداول است.

ساخت و آماده سازی پله های اضطراری نیز از مهمترین کاربردهای این مصالح به شمار می رود. صنعت راه سازی نیز مصارف عدیده ای از این تجهیزات دارد و به همین خاطر نیز انواع آن ها در این عرصه ها نیز کارایی خواهند داشت. ساخت ایستگاه های اتوبوس نیز با استفاده از این ورقه ها بسیار متداول است و به سهولت انجام می پذیرد.

کاربرد ورق A36

این ورقه ها در عرصه های اسکله سازی، شناور سازی و مصارف دریایی کارایی دارند. استفاده از آن ها با در نظر گرفتن شرایط تولید و عملکرد و مقاومت قابل توجهی که دارند در عرصه های مختلف صنعتی رایج شده است. سازه های صنعتی تجاری مربوط به عملیات دریایی نیز با استفاده از این ورقه های آلیاژی باکیفیت به سهولت تولید و ارائه می شوند.

کاربرد ورق ضد سایش

این مدل ورقه های آلیاژی مصارف متعددی در عرصه های گوناگون صنعتی دارند. استفاده از آن ها به دلیل شرایط ساخت و آماده سازی مطلوبی که دارند، در عرصه های گوناگون رواج دارد. هر یک از آن ها در عرصه ساخت و تولید ادوات کشاورزی و صنعتی کارایی داشته و سبب افزایش کیفیت این محصولات می شوند. استفاده از آن ها در ساخت لای روب ها نیز بسایر متداول است. در ساخت و آماده سازی ماشین و اتومبیل نیز این ورقه ها کارایی داشته و به همین خاطر نیز در میان مهمترین محصولات صنعتی قرار می گیرند.

کاربرد ورق st52

استفاده از این محصولات در ساخت و تولید مواد سیمانی بسیار متداول است. انواع آن ها فرایند تولید منحصر به فردی دارند و از این رو در میان بهترین ورقه های آلیاژی دسته بندی می شوند. استفاده از آن ها در صنعت خودروسازی نیز بسیار متداول است. تولید انواع ماشین آلات مخصوص صنعت معدن نیز با وجود این آلیاژها تکمیل می شود. شما می توانید، در فرایند ساخت و آماده سازی آن ها به مشخصه های کیفی فوق العاده این ورقه ها پی ببرید. همان طور که از نام آن ها مشخص است، ورق st52 با خاصیت ضد سایش قوی مورد استفاده قرار می گیرند.

کارخانه های تولید کننده ورق آلیاژی

در کشور ما کارخانه های اروپایی و چینی وارد کننده انواع ورقه های آلیاژی بودند. اما رشد و پیشرفت فناوری و افزایش قابلیت های صنعتی کشور سبب افزایش تولید این محصولات در داخل کشور ما نیز شد. در هر یک از بخش های صنعتی این کارخانه جات، انواع ورقه های آلیاژی با مشخصه ها و ویژگی های به خصوص تولید و ارائه می شوند و هر یک از آن ها کاربردهای صنعتی ویژه ای را به خود اختصاص می دهند.

این کارخانه ها با بهره گیری از روش های جدید نورد سرد و گرم انواع این ورقه ها را با روش های به خصوصی تولید می کنند و در اختیار صنعت گران در سر تا سر کشور ما قرار می دهند. هر یک از این ورقه ها کارایی به خصوصی دارند که در عناوین پیشین به برخی از آن ها اشاره کردیم. هر یک از این کارخانه ها با بهترین نرخ تولیدی انواع این محصولات را ارائه می دهند؛ قیمت گذاری این کارخانه جات بر اساس نرخ و هزینه های دلار و ارزهای بین المللی انجام می گیرد. هزینه خرید و تهیه مواد اولیه و حقوق کارکنان و پرسنل در این قیمت گذاری تاثیر گذار می باشد.

در هر یک از این واحدهای تولیدی ابعاد و ضخامت های مختلفی از این ورقه ها ارائه و تولید می شوند و بر این اساس کاربردهای آن ها نیز دسته بندی خواهند شد. این ورقه ها با بهترین کیفیت عرضه شده و نیازهای متعددی را در سطح کشور ما برآورده می سازند. در هر یک از این کارخانه ها واحدهای آنالیز تولید محصولات نیز مشغول به فعالیت هستند.

نحوه تولید ورق آلیاژی

اکثر آلیاژها با مخلوط کردن فلزات در حالت مذاب تهیه می شوند. پس اولین مرحله برای ساخت ورق های آلیاژی این است که عنصر مورد نظر را به طور خالص و به صورت تجاری در کوره ذوب کنند. معمولا در ساخت آلیاژها مقداری از ضایعات بازیافتی را اضافه می کنند. در مرحله بعد وزن مناسب فلزات آلیاژی مانند منیزیم، مس، لیتیوم ویا منگنز را به کوره اضافه کرده و برای حذف ناخالصی ها و گازهایی مانند هیدروژن، شارها را اضافه می کنند. سپس مخلوط را در قالب های فلزی یا ماسه ای ریخته و اجازه می دهند تا جامد شود

معمولاً ماده اصلی ابتدا ذوب می شود. سپس بقیه به آن اضافه می شوند و باید کاملاً حل شوند. سپس مخلوط را در قالب های بزرگ سرد شده با آب ریخته یا از خلاء برای مکش فلز به دو قسمت استفاده می شود. پس از خنک شدن آلیاژ را از قالب جدا می کنند.

انواع ورق های آلیاژی

ورق های آلیاژی به طور کلی به دو دسته نورد گرم و نورد سرد تقسیم می شوند. نورد گرم همان ورق سیاه و نورد سرد، ورق های سرد یا ورق روغنی گفته می شود. علاوه بر این ورق های آلیاژی بر اساس شکل ظاهر ( شکل رولی یا کویل یا حلقه ای و ورقه ای یا برش زده ) و نوع عناصر به کار رفته ( برنج، برنز، فولاد، نیکروم،…) در خود نیز دسته بندی می شوند. این دسته بندی شامل ورق های آلیاژی فولادی، برنجی، برنز، نیکروم و .. می باشد که کاربرد هرکدام را جداگانه معرفی کرده و توضیح می دهیم. ورق های آلیاژی همچنین بر اساس درصد عناصر تشکیل دهنده خود نام و گرید مخصوص به خود را دارند که در صنعت با این گرید شناخته می شوند. برخی از این انواع عبارتند از:

ورق آلیاژی A36

استفاده از این ورقه ها برای محیط های دریایی با شرایط فیزیکی و شیمیایی خاص متداول است. هر یک از این ورقه ها بسته به نوع کاربرد کاربران، با ضخامت و سایز بندی به خصوصی تولید و ارائه می شوند. خواص مکانیکی هر یک از این آلیاژها سبب بهبود کیفیت و کارایی این متریال صنعتی خواهند شد.

این ورقه ها از محبوبیت قابل توجهی در عرصه های صنعتی برخوردار هستند و مصارف آن ها هر روز بیشتر می شود. مقاومت بالای آن ها در برابر آب شور دریا که از شرایط طبیعی این محیط ها به شمار می رود، استفاده از آن ها را در این عرصه ها افزایش داده است. این محصولات مقاومت خمشی قابل توجهی داشته و در استفاده های طولانی مدت به سادگی آسیب نمی بینند. در دنیای صنعت، خواص مکانیکی و شیمیایی این ورقه ها برای مصارف مختلفی که از هر یک به عمل می آید، توجه می کنند.

ورق آلیاژی A283

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، این ورقه ها در ساخت و آماده سازی انواع مخزن ها کارایی دارند. خاصیت خم کاری هر یک از این محصولات از مهمترین مزایای استفاده از آن ها به شمار می رود. هر یک از این محصولات در گریدهای متفاوتی تولید می شوند و انواع گریدهای آن نیز خواص و کارایی به خصوصی دارند. گرید C این محصولات بیشترین تقاضا را در بازارهای خرید و فروش دارد و به همین خاطر نیز تولید آن در عرصه های صنعتی بیشتر از سایر مدل ها انجام می شود. خاصیت جوشکاری این ورقه های آلیاژی نیز بر مصارف آن ها هر روز می افزاید.

ورق آلیاژی ST37

در ساخت و آماده سازی این ورقه ها کلیه استانداردهای کیفی اروپایی رعایت شده اند. هر یک از آن ها برای مصارف متعددی در کشور ما خرید و فروش می شوند. میزان تقاضای این ورقه ها نیز در سال های اخیر افزایش یافته است. در ساختار آن ها از میزان کمتری کربن استفاده شده است و به همین خاطر ویژگی های و خواص آن ها کمی متفاوت از دیگر مدل های ورقه آلیاژی است. این محصولات از نظر جوش پذیری نیز در سطح قابل توجهی قرار دارند. صنایع فولاد سازی، خودروسازی و… از این ورقه ها به میزان قابل توجهی استفاده کرده و از انواع آن ها استقبال داشته اند.

ورق آلیاژی ST44

این نوع ورقه با آلیاژ کربن و منگنز تولید و ارائه می شود و به همین خاطر نیز کیفیت و کارایی قابل توجهی در عرصه های مختلف صنعتی به همراه دارد. استحکام بالا و درجه مطلوب چقرمگی از مهمترین مزایای استفاده از این محصولات به شمار می رود. این محصولات خاصیت پردازش فوق العاده ای دارند و به همین خاطر نیز میزان استفاده از آن ها هر روز افزایش می یابد. هر یک از این ورقه ها در ساخت کشتی و صنایع دریایی به میزان قابل توجهی به کار می روند.

ورق آلیاژی st52

این ورقه ها با استانداردهای ژاپنی ساخته و ارائه می شوند و هر یک از مدل های آن ها در همه کشور ما کارایی داشته است. این ورقه های آلیاژی برای پرچ کاری نیز به میزان قابل توجهی مورد استفاده قرار می گیرند. خواص مکانیکی عالی این محصولات بر کاربردهای آن ها می افزاید و سبب افزایش طرفداران آن ها در عرصه های گسترده صنعتی می شود. استفاده از آن ها برای ساخت سازه هایی که تنش های استاتیکی دارند، بسیار مطلوب واقع می شود و کیفیت و کارایی این محصولات را به طرز قابل توجهی ارتقا می دهد.

به دلیل مقاومت قابل توجهی که در برابر پیچش و خمش دارند استفاده از آن ها متداول شده و به همین خاطر نیز این روزها در عرصه های صنعتی مختلف شاهد حضور این ورقه های آلیاژی بوده ایم. میزان تولید این ورق ها روزانه رو به افزایش است.

ورق آلیاژی استیل

این ورقه های به دلیل خاصیت ضد آبی که دارند به میزان قابل توجهی مورد استقبال عرصه های صنعتی قرار گرفته اند. هر یک از آن ها در سر تا سر کشور ما مورد استفاده قرار می گیرند و در ساخت و آماده سازی بسیاری از ماشین آلات به کار می روند. شکل پذیری قابل قبول این ورقه ها در کنار سایر مزایای استفاده از آن ها سبب افزایش کاربری این محصولات در عرصه های مختلف شده است.
ورقه های استیل در مدل های بگیر و نگیر تولید و ارائه می شوند. هر یک از مدل های آن ها در صنایع مختلف تولید کالاهای ضروری مردم مورد استفاده قرار می گیرند. در ساختار این مواد از عناصر تشکیل دهنده فولاد ضد زنگ نیز استفاده شد و به این ترتیب کیفیت ساخت و آماده سازی آن ها هر روز افزایش می یابد.

ورق های آلیاژی برنجی

آلیاژ برنج یک آلیاژ از عنصر مس محسوب می شود که از ۷۰ درصد مس و ۳۰ درصد روی تشکیل شده است. ورق برنج مقرون به صرفه ترین و محبوب ترین آلیاژ از برنج است. ورق های آلیاژی برنج در برابر خوردگی‌های شیمیایی مقاومت بالایی دارند و هنگام قرار گرفتن در معرض هوا زنگ نمی‌زنند و این صفات آن ها را به یک فلز ایده‌آل برای بخش‌های دریایی و صنعتی تبدیل می‌کنند. ورق برنجی در برشکاری، لحیم کاری و ماشین آلات کاربرد گسترده دارند. برنج در اکثر کاربردهای اتمسفر و زیر آب مقاومت در برابر خوردگی “بسیار خوب” تا “عالی” دارد. افزودن آرسنیک خواص مقاومت در برابر خوردگی آن را افزایش می دهد و آن را برای استفاده در زیر خاک، زیر دریا، پردازش شیمیایی و استفاده در توربین های بخار مناسب می کند.

کدر شدن سطحی به طور طبیعی بر روی سطح برنج در کاربردهای خارجی ایجاد می شود و یک پتینه سبز محافظ ایجاد می کند. البته برنج زیرین تحت تأثیر پتینه قرار نمی گیرد و زنگ نمی زند. برای حذف یا جلوگیری از رشد پتینه ناخواسته، برنج را می توان با فرآیندهای معمول دستی و مکانیکی جلا داد. همچنین می توان با موفقیت میناکاری یا روکش با کروم، نیکل، قلع، نقره و طلا را برای عدم زنگ زدگی انجام داد.

استفاده از آن ها در ساخت و آماده سازی دستگیره های درب بسیار متداول شده است. هر یک از مدل های آن ها برای درب اتاق های بیمارستانی نیز کارایی دارد. این کاربردها به دلیل ویژگی های منحصر به فرد این ورقه ها ایجاد شده اند و به همین خاطر نیز انواع آن ها در کشور ما مورد توجه قرار گرفته اند. این ورقه ها اغلب در رنگ های زرد تولید می شوند و ویژگی های ظاهری به خصوصی دارند. خاصیت مغناطیسی پایین این ورقه ها نیز از مهمترین دلایل افزایش مصارف آن ها در عرصه های صنعتی به شمار می رود.

ورق آلیاژی آجدار

این ورقه ها را به نام ورقه های آلیاژی اسید شویی نیز می شناسند و در ساخت و آماده سازی آن ها فرایند تولید به خصوصی طی می شود. تولید و آماده سازی از آن ها با استفاده از غلتک های کارخانه ای و روش های نورد گرم انجام می شود. در طول این مراحل کیفیت هر یک از این ورقه ها به حد مطلوب می رسد و همین مسئله سبب گسترش مصارف انواع آن ها در عرصه های صنعتی شده است.

ورق آلیاژی ck45

در فرایند ساخت و آماده سازی این ورقه ها از متریال فولادی و شمش های فولاد و انواع مصالح مانند آن استفاده می کنند. انواع آن ها در برابر سایش بسیار مقاوم هستند و به همین خاطر نیز در عرصه هایی که مقاومت متریال سازنده کالاها اهمیت دارد، به میزان قابل توجهی مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق های آلیاژی مس

در دسترس بودن مس در انواع اشکال مختلف، تطبیق پذیری آن و ایجاد آلیاژ از آن را تسهیل می کند. انواع ورق های آلیاژ مس به طور خلاصه شامل موارد زیر می شود:

  1. آلیاژ ۱۰۱ که این آلیاژ مسی بدون اکسیژن است و دارای خواص رسانایی و شکل پذیری بالا می باشد.
  2. آلیاژ ۱۱۰ که مس الکترولیتی (ETP) نیز نامیده می شود، بالاترین سطح هدایت الکتریکی و حرارتی، همچنین خواص شکل پذیری و چکش خواری خوبی را نشان می دهد.
  3. آلیاژ ۱۲۲ که از نظر مکانیکی شبیه به آلیاژ ۱۱۰ است؛ اما قابلیت شکل‌پذیری، جوش‌پذیری و لحیم کاری بهتری را از خود نشان می‌دهد.
  4. آلیاژ ۱۴۵؛ این آلیاژ به عنوان مس تلوریوم نیز شناخته می شود. در این آلیاژاز مس با درصد بین ۰.۴ الی ۰.۷ درصد تلوریم استفاده شده است. مانند بسیاری از آلیاژهای مس، با هدایت حرارتی و الکتریکی عالی و شکل پذیری بالا و ماشین کاری برتر مشخص می شود.

ورق های آلیاژی فولادی

فولاد از محبوب ترین آلیاژها در حال حاضر است که قیمت پایین و استحکام بالای آن قطعا در این محبوبیت بی تاثیر نبوده است. این آلیاژ، آلیاژی از آهن و کربن است. انواع مختلف فولاد حاوی مقادیر متفاوتی کربن، همراه با عناصر دیگری مانند کروم، منگنز، گوگرد، فسفر، نیکل و مس هستند. البته بخش عمده فولاد را آهن تشکیل می دهد که معمولاً شامل حداقل ۷۵ درصد آلیاژ می باشد. به عنوان مثال، ترکیب فولاد ضد زنگ شامل تقریباً ۸۵ تا ۸۸ درصد آهن، حداقل ۱۰.۵ درصد کروم، کمتر از ۱.۲ درصد کربن و مقادیر کمی از عناصر دیگر است. ورق های آلیاژی فولادی به علت مقاومت فیزیکی بالا و مقرون به صرفه بودن، برای ساخت ساختمان ها و زیرساخت ها، بدنه خودروها (حتی قطارها و کشتی ها) و لوازم الکتریکی به وفور استفاده می شوند.

همچنبن برای ساخت انواع پروفیل و انواع لوله، با توجه به اسطحکام بالای فولاد، اغلب از این نوع ورق استفاده میشود.

ورق های آلیاژی برنز

برنز یک آلیاژ فلزی است که عمدتاً از مس تشکیل شده است که معمولاً با قلع به عنوان افزودنی اصلی، اما گاهی اوقات با عناصر دیگری مانند فسفر، منگنز، آلومینیوم یا سیلیکون تشکیل شده است. برنز مبتنی بر مس است و معمولاً از حدود ۸۸ درصد مس و ۱۲ درصد قلع تشکیل شده است. مقادیر کمی از فلزات دیگر مانند آلومینیوم، منگنز، فسفر و سیلیکون نیز ممکن است در این آلیاژ وجود داشته باشد. از خواص برنز می توان به هدایت حرارتی عالی، مقاومت در برابر خوردگی آب شور و شکل پذیری بالا اشاره کرد.

انواع مختلف آلیاژ برنز شامل آلیاژ ۹۳۲ که نوعی برنز با درصد قلع بالا است، آلیاژ ۹۵۴ (از انواع برنز آلومینیوم که برای نصب و تجهیزات صنعتی در محیط های مختلف کاربرد دارد.) می شود. از آلیاژهای برنز در اتصالات برقی، بوش و بلبرینگ، پروانه ها و اتصالات قایق یا کشتی و ابزارهای پتروشیمی و قطعات دکل نفتی استفاده می شود.

ورق های آلیاژی نیکروم

نیکروم قدیمی‌ترین آلیاژ مقاوم در برابر گرمایش هوا است. آلیاژهای نیکروم از نیکل، کروم، آهن و گاهی عناصر دیگر تشکیل شده اند. این ترکیب معمولا شامل ۸۰ درصد نیکل و ۲۰ درصد از سایر عناصر است. این ماده با مقاومت بالایی که دارد ، در پروژه هایی استفاده می‌شود که حداکثر دمای عملیاتی آن تا ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد (۲۲۸۰ درجه فارنهایت) است. از خواص آلیاژهای نیکروم استحکام مکانیکی بالا، مقاومت در برابر خمش بالا، شکل پذیری مجدد و انعطاف پذیر بودن پس از استفاده طولانی مدت، قدرت گرما و خزش بالاتر از سایر آلیاژها می باشد. علاوه بر این نیکروم غیر مغناطیسی است، و آن را به انتخاب بهتر نسبت به سایر آلیاژهای مقاوم در برابر هوا، که فقط در دمای بالای ۶۰۰ درجه سانتیگراد غیر مغناطیسی هستند، تبدیل می کند. باید اشاره کنیم که مقاومت به خوردگی نیز در آلیاژهای تیکروم بسیار پایین بیان شده است.

کاربرد ورق های آلیاژی نیکروم

کاربردهای آلیاژهای نیکروم معمولا مرتبط با خاصیت استحکام بالای آن در برابر گرما می باشد. از کاربردهای رایج برای آلیاژهای نیکروم می توان به ماشین‌های اتو، توستر، اجاق های برقی، آبگرمکن، آهن‌های لحیم کاری، عناصر لوله‌ای با روکش فلزی، عناصر کارتریج، بخاری‌های لوله کوارتز، قطره‌های مادون قرمز و سایر کاربردهای عناصر گرمایشی دقیق اشاره کرد.

از ورق های آلیاژ نیکروم همچنین در سشوار، تفنگ گرمایی، سیگارهای الکترونیکی، صنایع آتش بازی و مواد منفجره و سیستم جرقه زنی موشک استفاده می شود. اگرچه نیکروم عمدتاً از نیکل و کروم تشکیل شده است، گاهی از عناصر دیگری مانند آهن نیز در آن استفاده می شود. نیکروم یک رسانای بد الکتریسیته نسبت به سایر فلزات و آلیاژها است، بنابراین کاربردهای آن تنها شامل پدیده گرمایشی ناشی از الکتریسیته به دلیل مقاومت بالا است.

ورق های آلیاژی گران بها

وقتی در مورد “قیراط” های مختلف طلا صحبت می کنیم، به میزان مخلوط شدن طلا با فلزات دیگر اشاره می کنیم. به عنوان مثال، یک آلیاژ (ترکیبی از فلزات) از ۱۴ قسمت طلا و ده قسمت دیگر فلز طلای ۱۴ عیار خواهد بود. هرچه فلز دیگر در این فرآیند بیشتر استفاده شود، طلا قوی تر است. رنگ های متنوع طلا نتیجه آلیاژهای خاصی است که برای تغییر رنگ طلا از رنگ طبیعی آن ساخته شده است.

رنگ های مختلف با افزودن آلیاژهای مختلف به دست می آید. به عنوان مثال، طلای سفید با افزودن نیکل و روی و رزگلد با افزودن مس به دست می‌آیند. با ترکیب مس و طلا خالص رزگلد آلیاژی بدست می آید. به عنوان مثال، رایج ترین آلیاژ رزگلد ۷۵ درصد طلای خالص تا ۲۵ درصد مس است که رزگلد ۱۸ عیار را می سازد. تغییر قیراط به معنی تغییر درصد یک فلز در آلیاژ است. طلای خالص یک ماده بسیار نرم و قابل خراش است و هنگامی که آلیاژ می شود، برای مقاومت در برابر آسیب دوام پیدا می کند. رزگلد به دلیل داشتن مس زیاد، ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به طلای زرد دارد.

معروف ترین ورق آلیاژی- آلیاژ فولاد کربن

معروف ترین ورق آلیاژی آلیاژ فولاد-کربن می باشد که ترکیبی از آهن و کربن است و اغلب حاوی عناصر دیگری با حداکثر درصد کم است، مانند مس (۰.۶ درصد حداکثر)، منگنز (۱.۶۵ درصد حداکثر) یا سیلیکون (۰.۶ درصد حداکثر). اتصالات فولاد-کربن به دلیل نیاز به فشار بالا، استحکام بالا و هزینه کم به طور گسترده در تجهیزات صنعتی، ساختمانی و کشاورزی استفاده می شود. آلیاژ فولاد-کربن پرمصرف ترین فلز است که نزدیک به ۸۵ درصد از تولید فولاد جهان را تشکیل می دهد. اگرچه مقاومت در برابر خوردگی محدودی در مقایسه با سایر مواد دارد، اما همچنان در تعداد زیادی از کاربردهای صنعتی استفاده می شود که اغلب به علت استحکام بالا و مقرون به صرفه بودن آن است.

ترکیبات آلیاژهای فولاد-کربن

آلیاژهای زیر هنگامی که با فولاد-کربن ترکیب می شوند، ویژگی های خاصی را ارائه می دهند.
-کروم باعث افزایش سختی و استحکام می شود، مواد سخت تر می شوند و مقاومت در برابر سایش بیشتر می شود.
-کروم وانادیوم استحکام کششی را افزایش می دهد؛ آلیاژ برای خم شدن انعطاف پذیرتر می شود و برش آسان تر می شود.

  • کبالت گرمای شدید را تحمل می کند و برای ابزارهای برش یک آلیاژ ایده آل است.
  • منگنز سختی سطح و استحکام برشی را افزایش می دهد و مقاومت در برابر فشار و ضربه را بهبود می بخشد.
  • مولیبدن باعث افزایش استحکام، افزایش مقاومت در برابر ضربه و گرما می شود.
  • نیکل باعث بهبود مقاومت در برابر خوردگی و افزایش استحکام می شود.
  • تنگستن اجازه می دهد مواد سخت تر و مقاومت در برابر حرارت بالاتری داشته باشند.
  • وانادیوم نیز مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می بخشد و استحکام و مقاومت در برابر ضربه را افزایش می دهد.

مزایای ورق آلیاژی

مقاومت مکانیکی آلومینیوم خالص نسبتاً کم است و استفاده از آن را برای کاربردهای خاص مناسب نمی باشد. این مقاومت مکانیکی را می توان با افزودن فلزات دیگر به میزان قابل توجهی افزایش داد که به این ترکیبات جدید آلیاژ می گویند. آلیاژها را می توان به دو دسته کلی طبقه بندی کرد که شامل آلیاژهای غیر سخت شونده و آلیاژهای سخت شونده می شود. تفاوت بین این آلیاژها به خاطر عناصر اصلی افزودنی آن ها می باشد. عوامل مهمی که در انتخاب یک عنصر برای آلیاژ تاثیر می گذارند به طور مختصر شامل موارد زیر می شود.

  • مشخصات مکانیکی (این مشخصات شامل مواردی مانند بار شکست، حد الاستیک، ازدیاد طول در شکست، سختی می‌شوند)
  • تراکم
  • رسانایی الکتریکی و حرارتی
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • قابلیت جوشکاری
  • ماشین کاری
  • توانایی تغییر شکل
  • مناسب بودن برای آندایزینگ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

mobile-navخانهmobile-navدرباره ماmobile-navتماس با ماmobile-navواتس آپ