جدول وزن لوله

لوله یک مقطع فولادی می باشد که در ابعاد و سایزهای متفاوتی وجود دارد. لوله هایی که از جنس فولاد هستند در لوله کشی آب و فاضلاب از آن استفاده می شود. به دلیل اهمیت لوله های فولادی در صنایع دانستن وزن دقیق آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. لوله در دو جنس سبک و سنگین برای مصارف گوناگونی استفاده می شوند و براین اساس هم دارای وزنه ای گوناگونی هستند، جدول وزن لوله می تواند شما را هم در خرید و هم در تخمین قیمت آن راهنمایی کند. در ادامه به مزایای استفاده از جدول وزن لوله و کاربردهای آن می پردازیم.

منظور از جدول وزن لوله چیست؟

یکی از مراحلی که در آماده سازی یک پروژه بسیار حائز اهمیت می باشد محاسبه وزن لوله های فولادی می باشد. با دانستن این موضوع و وزن آهن بودجه نهایی یک پروژه مشخص خواهد شد. یکی از راحتترین کارهایی که برای محاسبه وزن لوله وجود دارد، استفاده از جدول لوله می باشد.

در بیشتر جداول از اینچ استفاده می شود اما در ایران به دلیل اینکه واحد متریک بیشتر کاربرد دارد، در بعضی از جداول از این واحد استفاده می شود بعضی از جداول برای لوله های 6 متری نوشته شده اند و برای استفاده از آن برای لوله هایی با متراژ 12 متری باید تمامی ارقام جدول را در عدد 2 ضرب کنید.

بسیاری از کارخانه هایی که این محصول را تولید می کنند جدول اختصاصی آن را نیز در دسترس خریداران قرار می دهند. برای اطمینان از صحت وزن در آن جدول ها شما می توانید خودتان بواسطه روش های آنلاین، محاسبات را انجام دهید و با جدول ارائه شده توسط کارخانه مقایسه کنید. درصورتی که مغایرتی وجود نداشته باشد این لوله های فولادی از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

معیارهای محاسبه وزن لوله

برای اینکه بتوانید وزن لوله را به طور دقیق محاسبه کنید، به عوامل متعددی مانند جنس لوله، قطر لوله و غیره بستگی دارد. پس شما با دانستن قطر لوله و یا ضخامت آن میتوانید از وزن آن آگاهی داشته باشید. وزن لوله به صورت شاخه ای اندازه گیری می شود. پس آور ضخامت لوله، قطر لوله، چگالی لوله و عدد پی را در هم ضرب کنید وزن یک شاخه لوله به دست می آید و عددی که به دست می آید ثابت لوله نامیده می شود.

برای اینکه وزن کلی آن محاسبه شود این عدد را در قطر و ضخامت آن ضرب میکنیم. معمولا لوله هایی که تولید می شوند دارای طول استانداردی می باشند که اغلب 6 و یا 12 متری هستند. جداول وزنی که برای لوله وجود دارد با قطرهای متفاوتی وجود دارد و باتوجه به ضخامت آن میتوانید وزن نهایی محصول را مشاهده کنید. لوله های فولادی تنوع بسیار زیادی دارند، سبک و سنگین هستند و از نظر کاربرد نیز لوله آب، گاز، تاسیسات و نفت تقسیم می شوند که هر کدام وزن مشخصی دارند.

روش های محاسبه وزن لوله

یکی از راحتترین روش هایی که برای محاسبه وزن لوله وجود دارد، استفاده از روش های محاسبه ای آنلاین می باشد. با جایگذاری ابعاد لوله شما می توانید به راحتی وزن نهایی آن را مشاهده کنید. البته این نکته را درنظر داشته باشید که وزن بدست آمده تقریبی می باشد و باید با عددی که روی باسکول نشان داده می شود مورد مقایسه قرار گیرد. هر چه این دو عدد به یکدیگر نزدیکتر باشند کیفیت لوله فولادی نیز به مراتب بالاتر می باشد. دومین روش جایگذاری در فرمول های مربوط به محاسبه وزن لوله می باشد.

این فرمول به شرح زیر است:

P1 = t (Dt) * C

  • ضخامت دیواره مشخص شده در میلی متر (اینچ) را با t  بیان می کنیم. در واقع این عبارت بیانگر ضخامت است و باید بر اساس میلی متر (اینچ) در این فرمول جایگذاری شود.
  • D  نیز در میلی متر (اینچ) بیان شده و بیانگر قطر خارجی است که در اصطلاح پشت تا پشت لوله می گوییم.
  • برای محاسبات در واحدهای  SI 0.02466 و USC 10.69 از C  استفاده می کنیم  و همچنین برای محاسبات در واحد است.

اما به دلیل اینکه ممکن است محاسبات ریاضی برای افراد زمان گیر و گیج کننده باشد این مورد، مورد علاقه خریداران نمی باشد. نرم افزارهایی نیز امروزه بوجود آمده است که محاسبه وزن لوله را بسیار آسان تر کرده و افراد می توانند به راحتی با جایگذاری پارامترهای مختلف وزن لوله را محاسبه کنند. 

جدول وزن انواع لوله

لوله های فولادی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند انواع متفاوتی دارند. روشها و فرمول هایی که برای محاسبه وزن آنها وجود دارد یکسان می باشند فقط در پارامترهایی که باید جایگذاری شوند اختلاف دارند. لوله های فولادی در دو نوع درزدار و بدون درز موجود هستند و کاربرد هرکدام نیز متفاوت می باشد. برای محاسبه وزن لوله بدون درز نیز مانند تمامی لوله ها می توانید از سه روش آنلاین، جدول و فرمول های جایگذاری استفاده کنید.

 فقط در انجام محاسبات خود باید این مورد را درنظر داشته باشید که قطر و ضخامت لوله بر حسب میلی متر، چگالی برحسب کیلوگرم بر سانتی متر مکعب و طول لوله نیز برحسب متر می باشد. استفاده و به کارگیری از جداولیه برای وزن لوله در ضخامت های مختلف در نظر گرفته شده است کار افراد را به مراتب راحت تر کرده است. 

مزایای استفاده از جدول وزن لوله

استفاده از جدول وزن لوله و دانستن وزن آن برای کسانی که می خواهند از این اتصالات استفاده کنند لازم می باشد. یکی از دلایلی که دانستن وزن لوله ضروری می باشد، این است که به دلیل اینکه استیل و یا فولاد قیمت بسیار زیادی دارد و این مورد واضح است که هرچه وزن لوله بالاتر برود قیمت آن نیز بیشتر می شود. باید وزن درستی از مصالح و اتصالات در فاکتورها درج شوند تا از مشکلاتی که ممکن است در آینده و در انتهای پروژه ایجاد شود، جلوگیری شود.

همچنین همه افراد باید بدانند که تا انتهای پروژه برای هرکاری به چه میزان بودجه نیازمند می باشند تا بتوانند برای تن برنامه ریزی داشته باشند. اگر بخواهید به صورت اختصار از مزایای جدول وزن لوله آگاهی داشته باشید، پیشگیری از سواستفاده توسط مشتریان سودجو میتواند یکی از این موارد باشد. خیلی فروشندگان وزن محصولات را کم و زیاد عرضه کنند و شما با آگاهی کامل از وزن محصول و نحوه محاسبه آن میتوانید از بروز همچین مشکلاتی جلوگیری کنید. 

جدول وزن لوله به قطر 1.2 اینچ یا 21.3 میلی‌متر

جدول وزن لوله به قطر 1.2 اینچ یا 21.3 میلی‌متر

جدول وزن لوله به قطر 3.4 اینچ یا 26.7 میلی‌متر

جدول وزن لوله به قطر 3.4 اینچ یا 26.7 میلی‌متر

جدول وزن لوله به قطر 1 اینچ یا 33.7 میلی‌متر

جدول وزن لوله به قطر 1 اینچ یا 33.7 میلی‌متر

جدول وزنی لوله به قطر 1/4 – 1 اینچ یا 42.2 میلی‌متر

جدول وزنی لوله به قطر 1/4 - 1 اینچ یا 42.2 میلی‌متر

سخن پایانی

درنهایت باتوجه به همه مواردی که گفته شد متوجه شدید که دانستن وزن لوله بسیار اهمیت دارد. همچنین استفاده از جدول وزن لوله در تاسیسات آب و فاضلاب و تخمین بودجه نیز در طولانی مدت لازم و ضروری می باشد. یکی از کارآمدترین و بهترین ابزاری که برای سنجش وزن محصولات درنظر گرفته شده است و هر یک از سایت ها و یا کارخانههای تولیدی نسبت به اطلاع رسانی آن اقدام می کنند، جدول وزن لوله می باشد که در سریعترین حالت ممکن همه اطلاعت لازم را در اختیارتان قرار می دهد.

mobile-navخانهmobile-navدرباره ماmobile-navتماس با ماmobile-navواتس آپ