جدول وزن پروفیل

بیشترین محصولی که برای ساخت سازه‌های عظیم کاربرد دارد،‌ پروفیل صنعتی است. پروفیل صنعتی از آهن یا آلیاژ آهنی ساخته می‌شود و با توجه به مکان استفاده، مواد اولیه آن قابل جایگزینی است. دو عامل قابل تغییر دیگر در ساخت پروفیل صنعتی، سایز و وزن پروفیل صنعتی هستند. این تغییرات بخاطر گسترده بودن کاربردهای پروفیل صنعتی است و پروفیل صنعتی برای ساخت تابلوهای عظیم، تجهیزات صنعتی، پل‌ها، سازه‌های فلزی بزرگ و موارد بسیاری مصرف می‌شود. 

هنگام تغییر ابعاد پروفیل صنعتی، باید توجه داشت که ابعاد پروفیل صنعتی با وزن آن رابطه مستقیمی دارد و هرچه ابعاد پروفیل صنعتی بزرگ‌تر شود، وزن آن نیز افزایش میابد. برای محاسبه وزن پروفیل فاکتور‌های زیادی از جمله آلیاژ مصرف شده وجود دارد؛ اما مهم‌ترین آن‌ها ضخامت، طول و عرض پروفیل است.

با داشتن این سه عامل اصلی می‌توان به راحتی وزن آن را محاسبه نمود که البته برای این کار فرمول‌های متفاوت زیادی وجود دارد. اما ساده‌ترین و کاربردی‌‌ترین فرمول‌ها به دست آوردن وزن با استفاده از سه عاملی است که کمی قبل تر به آن اشاره کردیم. با استفاده از فرمول زیر و داشتن ضخامت، طول و عرض می‌توانید وزن پروفیل را در ابعاد مختلف حساب کنید.

۲*(طول (w) + عرض(H)) * ضخامت (T) * طول شاخه (L) * (چگالی آهن) ۷٫۸۶ = وزن پروفیل

در فرمول بالا چگالی آهن ثابت بوده و دیگر عوامل متغییر هستند. البته برای تسریع کردن محاسبه وزن پروفیل، شما می‌توانید مشخصات را جستجو کنید و ابعاد پروفیل آهن مورد نظرتان را در جداول زیر بیابید. با استفاده از جدول دیگر نیازی به محاسبه دستی نیست و با وارد کردن ابعاد می‌توانید وزن دقیق پروفیل خود را بیابید. برای دقیق‌تر بودن وزن پروفیل،‌ نوع پروفیل خود را با عنوان تطابق دهید و سپس از جدول مربوطه استفاده کنید.

جدول وزن قوطی پروفیل ۲×۲

وزن پروفیل 2*2

وزن پروفیل قوطی مربعی

 

وزن پروفیل مربعی

جدول وزن پروفیل مربعی ضخامت 2.5 میلیمتر

جدول وزن پروفیل مربعی ضخامت 2.5

جدول وزن قوطی مربعی ضخامت 3 و 3.5 میلیمتر

جدول وزن پروفیل مربعی 3 و 3.5 میل

جدول وزن قوطی مربعی ضخامت 4، 4.5، 5 و 6 میلیمتر

جدول وزن پروفیل مربعی ضخامت 4، 4.5، 5 و 6 میلیمتر

وزن پروفیل 40 در80 جدول وزن پروفیل 80*40

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 1، 1.25 و 1.5 میلیمتر

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 1، 1.25 و 1.5 میل

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 2 میلیمتر

جدول وزن پروفیل مستطیل ضخامت 2 میلیمتر

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 2.5 میلیمتر

جدول وزن پروفیل مستطیلی ضخامت 2.5 میلیمتر

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 3 میلیمتر

جدول وزن پروفیل مستطیل ضخامت 3 میلیمتر

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 3.5، 4، 4.5، 5 و 6 میلیمتر

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 3.5، 4، 4.5، 5 و 6 میلیمتر

وزن پروفیل 40 در 40

وزن پروفیل 40 در 40

جدول وزن نبشی

فرمول محاسبه وزن نبشی با فرمول محاسبه وزن پروفیل صنعتی متفاوت است. نبشی از دو بال نامساوی تشکیل شده است که در جدول زیر می‌توانید وزن نبشی خود را به دست آورید.

جدول وزن نبشی

جدول وزن نبشی2

جدول وزن ناودانی

ناودانی نیز با پروفیل فرق دارد و از دو باله مساوی تشکیل می‌شود. ناودانی به دو دسته ناودانی سبک و ناودانی سنگین تقسیم می‌شود. در جداول زیر، هر دونوع ناودانی سبک و ناودانی سنگین را برای شما قرار داده‌ایم.

جدول وزن ناودانی سنگین

جدول وزن ناودانی سنگین

جدول وزن ناودانی سبک

جدول وزن ناودانی سبک

جدول وزن تیرآهن

تیرآهن از خانواده پروفیل‌ها است اما ظاهر متفاوتی دارد. تیرآهن از دو باله مساوی در بالا و پایین تشکیل شده که توسط ستون باریکی به یکدیگر متصل می‌شوند. جدول زیر وزن تیرآهن با توجه به ابعاد آن را نشان می‌دهد.

جدول وزن تیرآهن

سخن پایانی

در جداول بالا، وزن پروفیل، وزن نبشی، وزن ناودانی و وزن تیرآهن را به صورت کامل و دقیق به‌همراه فرمول محاسبه برای شما قرار دادیم. با استفاده از جدول‌ها دیگر نیازی به حساب کردن دستی ندارید و فقط با پیدا کردن نوع پروفیل خود به وزن آن دسترسی دارید.

mobile-navخانهmobile-navدرباره ماmobile-navتماس با ماmobile-navواتس آپ